36é Encontres sobre composició
11:00 a 12:00 h
Un mapa emocional no és un mapa, però ho pot ser, fins i tot pot ser la nostra millor eina per entendre la nostra posició actual. Segons el neuròleg portuguès Antonio Damasio, un mapa emocional és la representació interna que el cervell crea en resposta a estímuls emocionals, guiant així les nostres decisions.
Aplicant aquest concepte per comprendre l’actualitat de la música contemporània espanyola, és fonamental conèixer com aquesta ha evolucionat i com el nostre cervell l’ha percebut al llarg dels darrers anys, traçant així el seu propi mapa emocional a les nostres ments. Aquest mapa no és estàtic, canvia amb el temps i es construeix a partir de les nostres experiències emocionals. On som? D’on venim? Quins són els camins que hem recorregut?
Participen:
– Teresa Catalán, compositora, catedràtica emèrita de composició al RCSM de Madrid.
– José Manuel López López, compositor, professor a la Universitat Paris 8, professor de composició al Conservatori Edgard Varèse (CRD) de Gennevilliers i al Conservatori regional de París (CRR).
– Eva Sandoval, moderadora. Musicòloga i divulgadora de Ràdio Clàssica.
12:30 a 13:30 h
Pot ser que entre el poeta uruguaià Mario Benedetti i el militar i filòsof Sun Tzu nascut més de cinc-cents anys aC, hi haja una gran distància tant geogràfica com, temporal i existencial, però tots dos plantegen la necessitat de l’estratègia, el charrúa amb un popular poema, ‘Tàctica i estratègia’ que conclou d’aquesta manera:
“… la meua estratègia és
que un dia qualsevol
no sé com ni sé
amb quin pretext
per fi em necessites.”
I l’estrateg xinès al llibre ‘L’art de la guerra’ amb un dels seus aforismes: “Tots poden notar les tàctiques de les meues conquestes, però cap no pot veure l’estratègia que porta a la victòria”. Tots dos coincideixen que l’estratègia és el punt culminant de totes les nostres tàctiques.
En el context de la música contemporània, és cert que les tàctiques són essencials per a la difusió immediata, el “com” i el “quan”, a curt termini; però l’estratègia a llarg termini és allò que realment pot marcar la diferència. Tenir clar el “què” i el “per què” no només ajudarà els compositors, músics i programadors a definir la seua identitat, sinó que també inspirarà les noves generacions a enfrontar-se als desafiaments del món musical actual.
Participen:
- Hèctor Parra, compositor resident en el IRCAM-Centre Pompidou en París.
- Cecilia Bercovich, violinista i viola, catedràtica del Conservatorio Superior de Murcia.
- Miguel Ángel Marín, moderador. Musicòleg, catedràtic de música en la Universidad de La Rioja i director del programa de música de la Fundación Juan March.