Bosch & Simons

‘Acuática’ – Instal·lació sonora

Data:
Dijous 19 de setembre 2024
Lloc:
Les Arts - Hall Teatre Martín i Soler
Hora:
18.30h
Preu:
Gratuït
Procedència:
València
Dates i hores de visita

La instal·lació sonora podrà visitar-se els dies 19, 21, 22, 23 i 25 de setembre de 18.30 a 19.30 hores al hall del Teatre Martín i Soler de les Arts, amb accés lliure.

Sinopsi

“Potser l’aigua és un dels orígens principals de l’acte d’escoltar. El so de l’aigua és part primària del nostre ADN acústic des de l’aquós ventre matern, passant pel repicar de les onades del mar, el borbolleig dels rierols o les trobades de pluja amb superfícies sòlides. Bosch & Simons comporten una obra de nova creació titulada ‘Acuática’ en què l’aigua es converteix en la principal generadora del discurs musical.” [*]

‘Acuática’ es va estrenar a l’octubre 2019 a CentroCentro, Madrid, com a primer concert de la temporada 2019-20 de la sèrie VANG. Capturem i barregem el so de bombolles d’aire procedents d’un compressor a garrafes plenes d’aigua. A Madrid aprofitem la presència d’un excel·lent sistema d’amplificació de so, barrejant els sons manualment i estenent-los de manera quadrafònica. Després del concert, el públic va poder pujar a l’escenari i sentir els sons de prop.

A Ensems 2024 presentem l’obra com una orquestra autònoma, cercant un paisatge sonor de caràcter meditatiu d’una durada indeterminada. Les combinacions de sons que apareixen canvien contínuament i influeixen en el procés: quantes més garrafes estan funcionant en un moment determinat, menys aire està disponible a cada garrafa, cosa que resulta en un fràgil i complex sistema sonor, impredictible fins al més mínim detall.

[*] fragment d’un text escrit per José Pablo Polo.

Versió completa en http://2019-20.vang.es/vang1

Biografia

Des del 1990, Peter Bosch i Simone Simons, aleshores radicats a Amsterdam, s’han centrat en el desenvolupament de “màquines musicals” autònomes, caracteritzades per uns equilibris inestables que el més mínim canvi podria pertorbar prou per produir un resultat impredictible. El ‘Krachtgever’ és la seva peça més coneguda per la seva Golden Nica, rebuda el 1998 al Prix Ars Electronica de Linz a la categoria de Computer Music. Aquesta obra va ser mostrada a València durant Ensems 2020.

Els següents projectes van ser ‘Cantan un huevo’ (2000) i ‘Aguas Vivas’, que va obtenir una menció a VIDA 6.0, Madrid, 2003. El 2009 es va celebrar una retrospectiva del seu treball a La Tour du Pin, França, comissariada per GRAME, Lió. ‘Mirlitones’ es va mostrar a l’ICMC 2013 a Perth/Fremantle i al Sound travels in Sound Art Festival, NAISA, Toronto, 2015. El 2016 va formar part de l’exposició ‘Art sonor a Espanya 1961-2016’, Museu Fundació Juan March , Palmell de Mallorca. ‘Últim Esforç Rural III-V’ es va estrenar a la fira d’art justMAD, Madrid i s’ha mostrat posteriorment al Digital Arts Festival, Sofia, Bulgària i November Music, Bolduque, Països Baixos (tots el 2017).

El 2019 van presentar ‘Últim intent miner’ al festival Carreró del Soroll, Guanajuato, Mèxic, ‘Arrhythmia’ a Finding Affinities, GYA, Kunstmuseum Moritzburg, Halle, Alemanya (en col·laboració amb Sergey Kostyrko) i ‘Spring Tide’ a Wadden Blavandshuk, Dinamarca. ‘Acuática’ es va estrenar el 2019 a CentroCentro Madrid dins del cicle de concerts VANG. L’any 2021 van mostrar l’obra al RRRR-Festival d’Art I Reciclatge, Teatre Raval, Gandia i al Museu Vostell, Malpartida de Càceres.

El 2023 Staalplaat va llançar el LP ‘Three Music Machines’ amb enregistraments sonors dels seus primers projectes.

Peter Bosch va estudiar psicologia a les Universitats de Leiden i Amsterdam (1976-1983) per més tard estudiar sonologia al Reial Conservatori de l’Haia (1986-1987). Simone Simons va estudiar al departament audiovisual de l’Acadèmia d’Art Gerrit Rietveld d’Amsterdam (1980-1985). Viuen i treballen a Chelva (València) des del 1997.