Drumming Grupo de Percussâo
- Juan Arroyo (1981) ‘Mirroring’ (2022) Estudio sobre la reflexión para cuatro percusionistas.
- Carlos Guedes (1968) ‘Time Poetries’ (2022-23)
Prologue – 647 bateqs per a Miq
Time Poem 1- Sliding pulses
Time Poem 2- Euclidean imbalance
Time Poem 3- The grand ritard
Time Poem 4- O poeta da percussão
Time Poem 5- Resynthesis
Crear ponts i llaços podria ser el revers i l’antídot de la guerra. Aquest programa amb la seua temàtica dedicada al “tempo” i a la “durada”, té intrínsec una xarxa de llaços i col·laboracions que a manera de trampolí ens llançarà a diferents parts del món on recalcarem diferents potencialitats: de l’Índia a Europa, del Perú a París, de Portugal als Emirats Àrabs.
A manera de preludi s’interpretarà en aquest concert l’obra ‘Mirroring’ del peruà Juan Arroyo connectada sense interrupció amb les ‘Poesías del tiempo’ de Carlos Guedes.
‘Mirroring’ (2022) és un estudi per a quatre percussionistes, sobre el fenomen de la reflexió sonora. Encarregada per l’assemblatge de percussions Drumming de Porto, aquest estudi està dedicat a Miquel Bernat. L’obra està totalment composta per a boomwhackers: instruments de percussió temperada conformats per tubs de diferent talla i color. Aquesta peça, d’aire lúdic, desenvolupa al llarg de la durada diferents tipus de ressò compostos per interactuar dels diferents músics.
Time poetries
deixa de ser possível
perdre o guanyar tempo
quan a música i a memòria
invertem o rum dóna eternidade
(Regina Guimarães, 2024)
‘Poesies del Temps’ (‘Time poetries’) és un cicle de peces per a làmines, petits instruments de percussió i electrònica sobre suport fix que explora la música com a art suprem del temps, fent-la audible de diverses formes. Això s’ha dut a terme explorant i aplicant tècniques d’il·lusió temporal com els ritmes “rissett”, que creen il·lusions d’acceleració o ritardant continu i infinit, ritmes euclidians o tècniques de modulació mètrica utilitzades comunament en la música carnàtica del sud de l’Índia. El cicle, que totalitza al voltant de 56 minuts, porta els oients a un viatge hipnòtic, induint estats de trànsit i explorant sons que evoquen música psicodèlica. Es pretén que l’oient s’endinse en un viatge musical alliberador experimentant diversos estats emocionals que provenen de diferents maneres d’estar en el temps. Com va afirmar Susanne Langer, “la música fa que el temps siga audible” (1953, p. 110). Aquesta composició pretén plasmar aquesta relació.
‘Time Poetries’ es compon de sis moviments:
- 647 Bateqs per a Miq (pròleg)
- Sliding Polses (Time Poem 1)
- Desequilibri Euclidià; (Time Poem 2)
- The Grand Ritard (Time Poem 3)
- El Poeta de la Percussió (Time Poem 4)
- Resíntesi (Time Poem 5)
Deixa de ser possible
perdre o guanyar temps
quan la música i la memòria
inverteixen el curs de l’eternitat
(Regina Guimarães, 2024)
Orientat a la música contemporània i amb les portes obertes a tots els mons del so, el Drumming Grup de Percussão, fundat i dirigit per Miquel Bernat, percussionista i pedagog de prestigi internacional, s’afirma com un dels col·lectius més importants del seu gènere a nivell internacional, des dels seus inicis el 1999.
Va ser grup resident de Porto 2001 – Capital Europea de la Cultura i actua regularment en els llocs nacionals més reconeguts, entre ells la Fundació Gulbenkian, el Teatre Nacional São João, Culturgest, el Centre Cultural de Belém, el Teatre Rivoli, Serralves, la Casa da Música. A l’estranger va actuar a Espanya, Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, Suïssa, Rússia, Brasil, Xile, Argentina i Sud-àfrica.
Drumming GP desafia la innovació sonora proposant espectacles de diversa índole, recolzats en la seua coherència estètica i unitat poètica que uneixen la música amb aspectes escènics i altres formes d’art, amb l’enfocament de pertorbar el públic i crear nous tipus de concerts, sempre amb una narrativa molt sòlida. El grup viatja des de la percussió clàssica fins al jazz, l’electrònica i el rock i també intenta desenvolupar música escènica per a teatre, òpera i ballet. La seua constant activitat creativa inclou també aspectes didàctic-pedagògics i socials.
Drumming GP és pioner en la creació d’una orquestra de timbila (instrument tradicional africà i avantpassat de la marimba) que interpreta tant música de tradició oral (d’origen moçambiquès) com música dissenyada per compositors contemporanis que escriuen especialment per al grup. També va crear el primer conjunt de steel drums (instrument tradicional de Trinitat i Tobago) a la Península Ibèrica, basant-se també en dos vessants: tradicional i experimental.
En la seua constant activitat i creació de música contemporània, en col·laboració amb reconeguts compositors i artistes, Drumming ha encarregat i estrenat, des del 1999, desenes d’obres i, per tant, ha contribuït significativament al creixement del repertori per a grups de percussió i altres formacions. amb percussió.
Associate Professor of Music
Affiliated Associate Professor, Computer Engineering
Affiliated Associate Professor of Music in Music Technology at NYU Steinhardt
Affiliated Faculty, MARL
Director, MaSC
NYU Abu Dhabi
Premi Fundació Francis i Mica Salabert (2013), Compositor resident al Centre Henri Pousseur (2014), Cité Internationale des Arts de París (2015), IRCAM (2015), Casa de Velazquez (2016/2017), Centre de Creació Musical Art Zoyd (2017), Villa Médicis (2017/2018), actualment es troba en investigació artística amb l’Orquestra Nacional del Perú, director artístic i musical de l’assemblatge Regards i membre del Consell Artístic de la Casa de Velazquez.
Miquel Bernat: Boomwhackers, congas i bongos, marimba, glockenspiel, caxixis
Pedro Góis: Boomwhackers, marimba, vibràfon, maraques, gong, palmes
Vitor Castro: Boomwhackers, marimba, vibràfon, palmes, gong
João Miguel Braga Simões: Boomwhackers, marimba, drum kit, shaker
Miquel Bernat: Direcció artística
Suse Ribeiro: Tècnic de so