Joan Pons & Belén Roig
José Evangelista (1943-2023) ‘La porte. Monodrame pour voix et percussion’ (1987) ** 50’
Llibret d’Alexis Nouss.
**Estrena a Espanya.
Hi havia una porta i hi havia un guardià. Des de feia molt de temps hi eren, la porta i el guardià, el guardià i la porta… El relat curt de Franz Kafka, ‘Davant la llei’ (1915), de marcat tint existencialista, és el punt de partida sobre el qual es desenvolupa aquest monodrama per a veu i percussió. La soprano, com un contacontes tradicional, dóna vida a tots els personatges de l’obra mentre el percussionista dialoga, complementa o aporta color tímbric. Les sis històries que es van succeint van ser adaptades per Alexis Nouss a partir de contes populars procedents de diversos països del món. Aquesta multiculturalitat s’imbrica a la perfecció amb la música d’Evangelista, caracteritzada per la seva textura heterofònica, desenvolupada després de minuciosos estudis a països del sud-est asiàtic, com Indonèsia i Birmània. ‘La Porte’ ha estat freqüentment interpretada a França i al Canadà, país on Evangelista va desenvolupar la seva carrera professional i en aquesta edició del festival Ensems s’escoltarà per primera vegada al seu país natal.
Titulada en cant i violí, és premi extraordinari final de carrera pel Conservatori Superior de Música de València. Amplia la seva formació al Màster de Lied de l’Escola Superior de Música de Catalunya, i li és concedida la beca atorgada per la Fundació Victòria dels Àngels. Premiada al Concurs Nacional Joventuts Musicals d’Espanya, Certamen Nacional Noves Veus Ciutat de Sevilla, Concurs Internacional de Cant Martín i Soler a (València), Certamen Nacional de Lied Fidela Campiña d’Almeria i Concurs Nacional de Música de Cambra d’Alzira (València) . Desenvolupa la seva carrera com a solista amb les Orquestres Simón Bolívar de Veneçuela (Luisa Fernanda), Orquestra Nacional de Guatemala (Magnificat de J. S. Bach), Teatre Municipal de Caracas (Els gavilans), Òpera d’Oviedo (Die Zauberflö ‘), Teatre Nacional de Guatemala (‘L’elisir d’amore’), Orquestra Simfònica del Principat d’Astúries (‘Un ballo in maschera’), Kursaal de Sant Sebastià (‘Le nozze di Figaro’), Simfònica de Madrid ( ‘El pintor’), Comunitat de Madrid (‘Das Klagende Lied’ de Mahler), Filharmònica de Màlaga (‘Pulcinella’ de Stravinsky) Orquestra de València (‘El retaule de Maese Pedro’), Orquestra Simfònica de Castelló (‘Rèquiem’ de W. A. Mozart), Orquestra de la Universitat de València (Bachiana núm. 5 de Vila-llops,), Palau de la Música de València (Peer Gynt de Grieg), Auditori de Castelló (Novena Simfonia de Beethoven), Societat Filharmònica de València (‘Petite Messe Solennelle’ de G. Rossini), Amaia Antzokia d’Irun (‘Ein deutsches Requiem’ de Brahms), Orquestra de la Universitat Complutense de Madrid (‘Misa nº2’ de F. Schubert).
Ha estat convidada als Festivals Victòria dels Àngels i Jardins de Pedralbes de Barcelona, Sant Lorenzo de l’Escorial, Música Española de Cadis, Quincena Musical Donostiarra, Música Espanyola de Lleó, Sociedad Filarmónica de Lima, Festival Cervantíno de Mèxic, Latin Cultural Centre of Chicago i La Universidad de los Andes de Bogotà.
Entre els seus últims compromisos destaquen el seu debut a la programació del Centre Nacional de Difusió Musical, actuant amb Harmonia del Parnàs al Festival Mozart Habana 2023 (Cuba), així com el seu debut a Argentina, interpretant l’òpera ‘Los elementos’ de Literes al Teatro del Libertador de Còrdova.
Realitza els seus estudis musicals al Conservatori Superior Joaquín Rodrigo de València, on obté el títol de Professor Superior de Percussió i el Màster en Interpretació Musical i Investigació Performativa. Becat per l’Institut Valencià de la Música i la Fundació Caja Madrid continua la seva formació a la Universitat Mozarteum de Salzburg (Àustria), on obté el Diploma de Màster en Arts. Posteriorment, i gràcies a una beca de la Fundació BBVA, continua la seva formació orquestral a Berlín sota la tutela del professor Torsten Schönfeld. Actualment és doctorand del programa Indústries de la Comunicació i Culturals de la Universitat Politècnica de València.
Ha format part de diverses orquestres com la Jove Orquestra Nacional d’Espanya, Wiener Jeunesse Orchester o Gustav Mahler Jugendorchester. Ha col·laborat amb formacions com l’Orquestra de València, Orquestra de la Comunitat Valenciana-Palau de les Arts, Orquestra Nacional d’Espanya, Orquestra de la Comunitat de Madrid, Niederbayerische Philarmonie (Passau, Alemanya), Camerata Salzburg, Österreiches Ensemble für Neue Musik i Orquestra de les Joventuts Veneçolanes Simón Bolívar, a Caracas. Ha tocat sota la batuta de directors com Lorin Maazel, Zubin Mehta, Georges Prêtre, Valery Gergiev, Rafael Frühbeck de Burgos, Myung Whun-Chung i Philippe Jordan.
Com a solista ha actuat al Kleines Studio de la Universitat Mozarteum Salzburg, Gele Zaal del Reial Conservatori d’Anvers (Bèlgica), Club Diari Llevant, Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic de València, Sala Alfons i el Magnànim del Centre Cultural La Beneficiència; així com també en cicles i festivals com el Cicle Joves Intèrprets de l’Institut Valencià de la Música, Cicle de commemoració del XXV Aniversari del Conservatori Mestre Vert, entrega de guardons dels Premis Vicent Andrés Estellés i Cicle de Concerts d’Hivern de la Universitat de València . El 2021 va publicar Batzac, el seu primer àlbum, amb obres per a percussió solista d’autors espanyols contemporanis.
El 2022 rep la Beca Leonardo Investigadors i Creadors Culturals, atorgada per la Fundació BBVA. Fruit d’aquesta ajuda ha publicat el 2024 José Evangelista: un batec comú (Edicions 96), un llibre-àlbum que recull l’enregistrament audiovisual de les principals obres per a percussió de l’autor, juntament amb un estudi divulgatiu. Ha publicat articles de recerca a revistes com Itamar, Territoris per a l’Art i el bloc especialitzat Goldenperc. Ha desenvolupat estades de recerca en institucions de rellevància internacional com ara la Facultat de Música de la Universitat de Montreal (Canadà) i l’Escola Superior de Música i Arts Escèniques de Porto (Portugal).
És diplomat en Magisteri Musical per la Universitat de València. Durant la seva estada a Salzburg assisteix també a les classes de didàctica de la percussió amb la professora Mari Honda Tominaga a l’Orff Institut. Ha impartit tallers i ponències al CSM Joaquín Rodrigo de València, ESMUC de Barcelona, RCSM de Madrid, CSM Massotti Littel de Múrcia, ESMAE de Porto, CSM Salvador Seguí de Castelló, CPM de València, CPM Marcos Rodó de Ciudad Real, CPM de Vigo i CPM Tomás de Torrejón i Velasco d’Albacete. Ha impartit seminaris als Centres de Formació del Professorat i Innovació Educativa de Gandia i Xàtiva, i al Patronat d’Activitats Musicals de la Universitat de València. Des del 2007 és professor numerari del Cos de professors de Música, Dansa i Arts Escèniques, adscrit a la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana. Actualment és professor de percussió al Conservatori Professional Rafael Talens de Cullera.