Kuarist
- Yolanda Campos Bergua (1973) ‘Kami’ (2022) 10’
- Josep Sanz (1977) ‘Saxophone Quartet’ (2024) *+ 13’
With Joy
Lento
Moderato
Grave
Finale
- Robin Hoffmann (1984) ‘Der blutige Schaffner’ (1996) 15’
- Ignacio Fernández Galindo (1973) ‘Fureru’ (2022) 8’
- David Cantalejo Gómez (1985) ‘Yokai’ (2022) 8’
*+ Estrena absoluta. Encàrrec de l’IVC (2024).
El quartet de saxòfons Kuarist presenta un programa compost per peces majoritàriament creades per a la formació, peces el fil conductor de les quals explora la relació entre la música occidental i els mites i tradicions orientals.
El concert inicia amb ‘Kami’ (2022), de la compositora Yolanda Campos Bergua, que relata la creació del món des de l’acció d’alguns dels déus presents a la religió originària del Japó, el sintoisme. Elements de la música tradicional nipona són representats en la peça, com el so del shakuhachi o les móres dels poemes haikus. ‘Saxophone Quartet’ (2024) de Josep Sanz és una obra comissionada per l’IVC com a part del 1r Premi del concurs Re_Cre@ 2023, estrenada al FestMus 2024 i composta per cinc moviments contrastants que examinen diverses tècniques harmòniques i contrapuntístiques. El quartet interpreta a continuació ‘Der blutige schaffner’ (1996) de Robin Hoffman, una de les peces defensades al concurs que presenta un marcat caràcter programàtic. Narra la història del recorregut d’una locomotora des de l’arrencada i com un revisor aconsegueix que descarrile el tren. Reprenent la tradició oriental, s’interpreta ‘Fureru’ (2022) d’Ignacio Fernández Galindo, un moment dedicat a la meditació i la reflexió. El vocable significa “tocar”, en el sentit més delicat de la paraula, cercant la subtilitat, el recorregut per les impressions dels sons que evoquen els jardins japonesos. Un viatge a un estany ia les sensacions que produeix. El concert finalitza amb ‘Yokai’ (2022) de David Cantalejo Gómez, obra que representa una sèrie de dimonis de la mitologia japonesa que alternen diverses formes per enganyar i espantar les persones. La peça ofereix un marcat caràcter contrastant, explotant al màxim els recursos tímbrics del quartet de saxòfons.
Leire Unzué, saxòfon soprano
Carmen Ferrando, saxòfon alt
Josu Marauri, saxòfon tenor
Sergio Eslava, saxòfon baríton
Kuarist, terme creat des d’una conjunció de paraules en esperanto, vol dir “entre quatre”. Així com l’objectiu d’aquest llenguatge és la integració i la comunicació global, el projecte al qual han donat forma aquests artistes joves enllaça obres de creació recent amb repertori clàssic tradicional, sempre des de la perspectiva d’un conjunt de saxòfons.
Comença la seva trajectòria inaugurant el Festival de Música Contemporània NAK 2020 amb l’espectacle ‘Conexión’, tendint ponts entre música de tradició i avantguarda, i es classifica per a la fase final del concurs internacional de música de cambra La Folia Nuova. El 2021 col·labora amb la narradora i actriu Belén Otxotorena en la preparació d’un concert didàctic infantil titulat ‘Kua – Kua…Kuarist!’, un espectacle basat en la mitologia grega que apropa els més petits a la música de l’ensemble de saxofons .
A la temporada 2022/2023 elabora dues propostes escèniques: el concert ‘Sons estivals’ que relaciona obres de música clàssica amb diferents moments i emocions associades a l’estiu, i el projecte ‘Del mite al logos’, juntament amb el CMC Garaikideak de Pamplona, on ha estrenat tres peces musicals basades en la mitologia japonesa, compostes i encarregades per a la formació. El 2023 obté el primer premi al Concurs Internacional de Música de Nova Creació Re_Cre@.
A la temporada 2023/2024 presenta el concert ‘Música i poder’, un espectacle en col·laboració amb la UNED que analitza la relació històrica entre la producció musical i els mecanismes que van legitimar les grans monarquies europees. De la mateixa manera, participen com a grup convidat al Congrés Internacional de Saxofon que es va celebrar a les Palmes de Gran Canària. Participen al Cicle Pentagramas De Civican- Fundació Caja Navarra i al cicle històric del Museu de Navarra.
Els seus futurs projectes abasten la participació al Festival NAK 2024 mitjançant un monogràfic en col·laboració amb el Premi Nacional de Música Alberto Posadas, una actuació al Festival Ensems i una nova col·laboració amb la UNED als seus cursos d’estiu 2024.