Quatuor Diotima
Cuarteto no. 3 La mémoire incendiée: La guitare (2007/09) Mauricio Sotelo (1961) 20’
Linien, Zeichnungen (1999/2004) Isabel Mundry (1963) 15’
Blossoming (2007) Toshio Hosokawa (1955) 14’
Unbreathed (2017) Rebecca Saunders (1967) 20’
Dedicat als protagonistes d’aquesta vetlada, el Quartet no. 3 de Mauricio Sotelo s’aproxima novament a l’univers del cant flamenc amb melodies d’influències morunes i tècniques de colpeig en els arcs propis dels acords amb la guitarra. El contrast exerceix ací un paper important: es juxtaposen febrils passatges rítmics amb uns altres d’índole assossegada en registres dinàmics situats al límit d’allò audible.
Les composicions d’Isabel Mundry es caracteritzen per un llenguatge musical extremadament individualitzat, ple de variants i matisos. En cadascuna de les seues obres els sons i seqüències de sons s’articulen de manera diferent. Estructurada en huit moviments curts, Linien, Zeichnungen (Línies, dibuixos) reparteix serpentejants glissandi en breus explosions d’energia que recorren als quatre instrumentistes, situats en escena a major distància del que és habitual.
La música de Toshio Hosokawa s’inspira sovint en elements de la tradició musical i cultural japonesa com les flors i el lotus en particular. Sobre Blossoming el seu autor diu: ‘’El lotus afona les seues arrels en el llot davall de la superfície de l’estany; la tija s’estén a través de l’aigua cap a la superfície i el cel; el capoll està florint cap al sol del matí”.
En 2018, Diotima va estrenar en el Wigmore Hall l’obra Unbreathed. La seua autora se centra en els conceptes de distància i vaguetat, provinents d’El Innombrable de Samuel Beckett i presents en l’epígraf de l’escriptor Haruki Murakami, que Rebecca Saunders reprodueix en la partitura: «El crani està embolicat en un profund silenci que sembla el no-res mateix. El silenci no resideix en la superfície, sinó que es manté com el fum en el seu interior. És insondable, etern, una visió incorpòria projectada sobre un punt del buit».
El Quatuor Diotima, una de les formacions més demandades en l’escena internacional actual, va ser fundat en 1996 per graduats del Conservatori Superior de París. El seu nom evoca una doble identitat musical: Diotima és alhora una al·legoria del romanticisme alemany (Friedrich Hölderlin nomena així l’amor de la seua vida en la seua novel·la Hyperion) i un estendard de la música del nostre temps, al·ludint a Luigi Nono i la seua obra Fragmente-Stille, an Diotima.
El Quatuor Diotima ha treballat en estreta col·laboració amb alguns dels més grans compositors de la segona meitat del segle XX com Pierre Boulez i Helmut Lachenmann. Així mateix realitza nombrosos encàrrecs i és destinatari de noves obres dels compositors més brillants del nostre temps com Toshio Hosokawa, Miroslav Srnka, Alberto Posadas, Mauro Llança, Gérard Pesson, Rebecca Saunders, Misato Mochizuki o Tristan Murail. Des de la seua visió de la música contemporània, Diotima aporta una nova mirada sobre les grans obres romàntiques i modernes de compositors com Beethoven, Schubert, la tríada vienesa Schönberg, Berg i Webern a més de Janáček, Debussy, Ravel i Bartók. La seua rica discografia, en la qual destaquen les seues interpretacions de la Segona Escola de Viena, la integral de Quartets de Bartók i la versió definitiva del Livre pour Quatuor de Pierre Boulez (en el segell Megadisc), és rebuda habitualment amb les més altes qualificacions de la premsa internacional. Artista exclusiu del segell Naïve des de fa més de deu anys, Diotima va començar en 2016 una col·lecció de monogràfics dels principals compositors del nostre temps. Aquesta temporada es publicaran retrats musicals de Enno Poppe, Stefano Gervasoni, Gérard Pesson i Maurici Sotelo. Convidat habitual de les sales i sèries de concerts més importants del món, el Quartet Diotima actua aquesta temporada en importants cicles de música de cambra i en els dedicats a la nova creació, com el centenari del Festival de Donaueschingen, Amsterdam, Muziekgebouw, KonserthusetStockholm, Marsella, Bruges, Bozar Brussel·les, Saint-Jean-de-Llum, Biennal del quartet de cordes de la Filharmònica de París, Biennal de quartets de Barcelona, Elbphilharmonie Hamburg, Brucknerfest Linz, Liederhalle Stuttgart o la Universitat de York, on és artista resident en el Departament de Música.
En la temporada 2021-2022 destaca una presència excepcional als Estats Units, ja que Diotima serà Artista en Residència de la prestigiosa Universitat de Chicago, on durà a terme actuacions, tallers i labors de docència. Entre els seus recents i pròximes estrenes figuren obres de Beat Furrer (quartet), Thomas Adès (quintet amb clarinet), Matthias Pintscher (quartet), Enno Poppe (quintet per a dos violoncels) o les obres per a quartet augmentat de Mauro Lança i Sasha Blondeau. Al mateix temps, Diotima inicia una sèrie d’encàrrecs a joves compositors les obres dels quals s’estrenaran durant la temporada 2021-2022 en el cicle de concerts dedicats al quartet de cordes que Diotima programa en la Scène Nationale d’Orléans.
Yun-Peng Zhao, violí
Léo Marillier, violí
Franck Chevalier, viola
Pierre Morlet, violoncel