Quintet Cuesta
- David del Puerto (1964) ‘Étude’ (1993) 8’
- Arnold Schönberg (1874-1951) ‘Quinteto Op. 26’ (1923-24) ° 40’
Schwungvoll
Anmutig und heiter – scherzando
Etwas langsam
Rondo
° 150 aniversari del seu naixement
Aquest any 2024 es compleix el 150è aniversari del naixement d’Arnold Schönberg, per a molts el compositor més influent del segle XX. Per celebrar-ho, el Quintet Cuesta presenta un programa amb la seua ‘Quinteto op.26’, considerada la seua primera obra dodecafònica.
El sistema dodecafònic de composició ideat per Schönberg va suposar la concepció d’una música contemporània que ha influenciat enormement la música tal com la concebem actualment. Una d’aquestes obres actuals on podrem apreciar aquesta influència és l’obra ‘Étude’, de David del Puerto, que també escoltarem en aquest programa.
David del Puerto (1964) ‘Étude’ (1993) 8’
“Vaig escriure aquest petit quintet, d’aproximadament 8 minuts, el 1993. Es tracta, com indica el títol, d’un estudi a partir d’elements de la meua obra precedent (el complex septet ‘Kleines Koncert’) on vaig intentar buscar i preparar idees per a la següent (‘Cant de l’Abisme’, per a soprano i ensemble, en què vaig començar a buscar més transparència i ressaltar la línia melòdica). Étude es compon de tres petits moviments encadenats sense interrupció. El primer està basat en la transformació del contrapunt del Kleines Koncert en una línia melòdica, entre les cinc veus, resultant una polifonia “virtual” que en realitat no existeix en el procés de composició. El segon és un llarg desenvolupament d’un passatge rítmic molt curt del Kleines Koncert, en què predomina el ritme com a suport i motor de l’harmonia. El tercer ens presenta una secció melòdica calmada, “quasi cantabile”, germen de la part equivalent del “Cant de l’Abisme” i de les meves següents composicions similars”. (David del Port)
Arnold Schönberg (1874-1951) ‘Quinteto Op. 26′ (1923-24) 40′
Compost entre abril de 1923 i agost de 1924, el Quinteto Op. 26 es va presentar al públic per primera vegada el 13 de setembre del mateix any, a Viena. És la primera obra en què el compositor utilitza el seu mètode de composició “dodecafònica”, aplicat a una forma més gran. Prèviament existien esborranys “dodecafònics” de les ‘Cinc peces per a piano op. 23’ i de la ‘Serenata Op. 24’, però sobretot de la ‘Suite per a piano Op. 25’, que es caracteritza per la importància del seu color més brillant i la seua escriptura basada en el contrapunt. A més, l’estructura dels temes i la forma de l’obra són més evidents que a les composicions anteriors de Schönberg. Al ‘Quinteto Op. 26’ la textura polifònica està predominant en tota l’obra, fet que dificulta de vegades la identificació del tema principal. Conscient d’aquest problema, Schönberg introdueix signes específics per diferenciar les principals parts i secundàries de l’acompanyament. Pel que fa a la forma, l’estructura del Quintet es basa clarament en el model tradicional: un primer moviment en forma de sonata amb repetició del tema exposat; el segon moviment és un scherzo amb un trio central; el tercer segueix la forma ternària del lied (A-B-A); i el darrer moviment és un Rondó. Aquests quatre moviments tenen una organització temàtica tradicional i una “expressivitat” que alguns consideren incompatibles amb el rígid sistema de composició dodecafònica. El Quintet, escrit per a un quintet de vent tradicional (flauta, oboè, clarinet, trompa i fagot) va ser estrenat el mateix dia del cinquantè aniversari del compositor.
Creat el 1981 a València (Espanya), el Quintet Cuesta pren el seu nom del músic i compositor valencià Francesc Cuesta. Els seus components compaginen les activitats del grup amb la docència al Conservatori Superior de Música de València, o com a membres de l’Orquestra de València (Palau de la Música) i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana (Palau de les Arts).
Guardonat en concursos internacionals com Montserrat Alavedra (Barcelona) o l’Acadèmia Chigiana de Siena (Itàlia), el Quintet Cuesta ha actuat en diferents i prestigiosos festivals, tant nacionals com internacionals com Festival de Granada, Ensems o ATempo (Veneçuela). Compta amb un ampli i variat repertori original per a quintet de vent, des del clàssic fins a les obres més contemporànies, sense deixar de banda grans peces adaptades a la formació com les obres cimera de la música espanyola (Falla, Albéniz, Chapí…) ; a més, han rescatat, editat i interpretat (en versió per a quintet de Salvador Sanchis) els divertiments per a vent del compositor Martín i Soler. El Quintet Cuesta és un referent a nivell mundial en música contemporània, prova d’això són les nombroses obres estrenades i dedicades al grup per compositors espanyols tan prestigiosos com Luis de Pablo, David del Port, Fèlix Ibarrondo, Amando Blanquer, J. A. Orts, o Cèsar Cano.
Algunes actuacions les han retransmès RTVE, RNE, Canal 9 i diferents ràdios estrangeres. La seua producció discogràfica inclou 6 discos amb les obres més importants del repertori de quintet de vent (Nielsen, Hindemith, Schönberg, Villalobos, Jolivet, Ligeti, Donatoni, Henze…); també ha gravat per a l’Institut Valencià de la Música, a la seua col·lecció Patrimoni Musical Valencià Actual, un doble cd amb obres de compositors valencians.
María Rubio, trompa
José María Sáez, flauta
Jesús Fuster, oboè
José Cerveró, clarinet
Enrique Abargues, fagot