Portada >  > Agenda > Banda Municipal de València
Banda Municipal de València

Banda Municipal de València

14 d'abril de 2019

Banda Municipal de València

Banda Municipal de València


En un vasto dominio (1995, opus H.O.62) és l'última de les tres obres compostes per a banda de música per Ramón Ramos. La composició de l'obra està basada en el poemari homònim -En un vasto dominio (1962) - del poeta sevillà Vicente Aleixandre (1898-1984). Ramón Ramos concep musicalment l'obra des de la seua pròpia estètica i llenguatge musical, regit llavors per un pensament Estructuralista, basat en la configuració controlada i coherent de sistemes de composició propis mitjançant la lliure amalgama de recursos compositius diversos: Ramos fa aquí ús d'una sèrie tetrafónica (Sol-Do # -Si-Fa) com a font del material temàtic principal -que desenvolupa mostrant un extraordinari domini de la tècnica contrapuntística-; que amalgama amb l'ús destacat d'escales hexátones, amb un Atonalisme lliure i amb un cert Bruitisme sonor desplegat especialment en la percussió.

L'obra estructura el seu discurs en 6 episodis principals enllaçats, de caràcters contrastants i regits dimensionalment per la proporció Áurea. En un pla més conceptual, és possible apreciar que l'obra reflecteix cert simbolisme programàtic: la música, com el poemari d'Aleixandre, adquireix en certs moments un tint narratiu, albirant amb certa claredat alguns elements i fragments musicals de caràcter descriptiu: un paisatge ventós i tempestuós. La constant omnipresència del material serial i temàtic, i la seua ocupació sempre des d'ideals de coherència, imprimeixen a la dialèctica de l'obra una lògica que fa molt fàcil per a l'oient la seua immersió en l'univers musical creat per Ramos, i per tant la seua comprensió i gaudi absolut. Héctor Oltra García.

La Tomatina és el segon moviment de la Simfonia València del compositor nord-americà Gregory Fritze. Està inspirat en la tradicional festa del mateix nom que es celebra a Bunyol l'últim dimecres del mes d'agost. L'obra va ser composta el 1996 i va ser estrenada per The United States Army Band Pershings Own al juny del mateix any, sota la direcció del mateix compositor.

Divertimento for Band va ser estrenada per The Goldman Band, el 16 de juny de 1950, dirigida pel propi autor, Vincent Persichetti, qui la va començar a compondre durant l'estiu de 1949 a El Dorado, Kansas. Pensada inicialment com una obra per a orquestra simfònica, en un article de 1981 Persichetti va declarar:

"Aviat em vaig adonar que les cordes no anaven a formar part, i la meua Divertimento va començar a prendre forma. Molta gent denomina a aquest ensemble "banda". Sé que els compositors s'espanten sovint pel so de la paraula "banda", a causa de certes qualitats associades durant molt de temps amb aquest conjunt sonor: trompetes rovellades, flautes pesades, oboès sibilants, clarinets desintegrables; maldestres i al seu torn amigables vacil·lants batutes, ¡bancs de parc revestits de goma! Si combines aquestes condicions amb les transfiguracions i desfiguracions d'obres originalment concebudes per a orquestra, crearàs una experiència sonora gairebé insuportable, com un quartet de cordes malalt tocant un arranjament diletant d'una sonata per a piano del segle XIX. Quan els compositors pensen en la banda com un conjunt enorme i flexible de vents i percussió, el greix repugnant s'esgotarà i les idees creatives floriran.
 

La creació de José Luis Escrivà, Tot l’enyor de demà, reivindica la música “d’avui” dins del gènere bandístic a través del desenvolupament de l’espai-temps i la figura sonora. Aquests dos conceptes es fonen tots dos en un i esdevenen semàntica i morfologia. L’obra s’estructura a partir de la idea del temps lineal, dividit en passat, present i futur. Però, fent ús d’una forma espiral en moviment perpetu que fluctua entre les diferents dimensions temporals definides pel tractament i la transformació de la figura sonora dins l’espai-temps. Així doncs, la idea germinal i els materials pre-compositius sorgeixen del text El poema de la rosa als llavis, de Joan Salvat-Papasseit. En definitiva, es presenta una expressió sonora instrumental que naix a partir d’una altra vocal.
 

La Segona Simfonia, de John Barnes Chance, va tenir el seu origen en una aposta, el 1962, entre John Barnes Chance i el compositor Clifton Williams, qui va estar d'acord en què cada un escriuria una obra amb el motiu de quatre notes: Do#-Re-Fa-Mi. Quan Chance va enviar una cinta de part de la seua obra a Williams, aquest últim es va donar per vençut, i Chance va tornar als seus altres projectes. En eixe moment, ell era el compositor resident al Ford Foundation's Young Composers Project, i residia a Greensboro, Carolina del Nord. Posteriorment es va traslladar com a professor associat de composició i teoria a la Universitat de Kentucky / Lexington. El 1972, el Northwest Music Center a Dakota del Nord li va encarregar escriure una obra dedicada a la Minot State College Wind Ensemble. Ell va ressuscitar l'obra anterior i la va afegir a aquesta altra, creant aquesta simfonia. La seua mort accidental poc després li va impedir escoltar l'estrena.

Programa: 

Ramon Ramos (1954-2012) -  En un vasto dominio (1995) (9')

Gregory Fritze (1954) . La tomatina (7'30")

José Luis Escrivà (1984) – Tot l’enyor de demà (2019)
Obra d’encàrrec del Festival Ensems 2019. Estrena absoluta.

Vincent Persichetti (1915-1987) - Divertimento for Band, Op.42 (1951) (11')

John Barnes Chance (1932-1972) - Symphony Nº2 (1962) (18')

Rafael Sanz-Espert, director
Yasmin Müller i Carla Sanmartín, sopranos
Gràcies a la col·laboració del departartament de cant del Conservatori Superior de Música de València.

Programació

14/04/2019  12:00hSala Iturbi del Palau de la Música de València

Organitza

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info