Portada >  > Agenda > Grup de metalls del Conservatori Superior de Música "Salvador Seguí" de Castelló
Grup de metalls del Conservatori Superior de Música de Castelló

Grup de metalls del Conservatori Superior de Música de Castelló

04 de maig de 2019

Grup de metalls del Conservatori Superior de Música "Salvador Seguí" de Castelló

Grup de metalls del Conservatori Superior de Música de Castelló

El programa que presenta el Grup de Metalls del Conservatori Superior de Música Salvador Seguí de Castelló pretén donar una visió de les diferents maneres d'afrontar la composició per a aquest tipus d'agrupacions realitzades per compositors valencians de quatre generacions diferents. El programa es planteja amb un recorregut invers en el temps començant pel més jove i en el què el públic podrà apreciar l'evolució i la gran varietat de recursos compositius que ofereixen aquest tipus d'agrupacions, recursos que cobreixen aspectes com ara la modalitat o la atonalitat, l'aleatorietat, la microtonalitat, l'espacialitat o diferents tècniques esteses.
Quatre generacions escriuen per a instruments de metall

Programa:


J. Pascual Gassó Garcia (1995) - Graphium Sarpedon (2019)
Estrena absoluta

Voro García (1970) - Parodie Spezzate (2005) (15 ')

Emilio Calandín (1958) - Frammenti 5 (2006) (11 ')

Amando Blanquer (1935-2005) - Suite Litúrgica (1979) (16 ')

Notes al programa

GRAPHIUM SHARPEDON J. Pascual Gassó Garcia (1995)

La papallona és un símbol de perfecció, de proporció ideal i simetria natural però, al mateix temps, pot ser una precursora del caos. Si bé aquesta criatura és elegant i fràgil, també és capaç d'incitar, amb el seue suau aleteig, potents sismes submarins i tornados.

Graphium Sarpedon és una obra d'estudi que s'aproxima a la idea entre simetria i equilibri. El balanç entre aquests dos conceptes es pot entreveure a través de la forma en mirall i de la instrumentació emprada. Tant la forma interna de la peça com la col·locació visual dels intèrprets sobre l'escenari al·ludeixen a la forma de la papallona, ​​que apareix metafòricament com a fil conductor de l'obra. L'ús de tècniques com els eòlics i els matisos de baixa intensitat recreen la subtilesa i lleugeresa pròpia de les papallones, sent aquests atributs diametralment oposats als associats als instruments emprats per a la composició d'aquesta peça. D'aquesta manera, s'estableix un diàleg que pretén reptar les nocions d'equilibri i concordança.

PARODIE SPEZZATE Voro García (1970)

Parodie Spezzate, peça escrita per a doble cor de metalls i percussió va ser composta per encàrrec de la Jove Orquestra Nacional d'Espanya a l'any 2005 i estrenada el 29 i 30 de juny de 2007 en l'auditori de Tres Cantos i el Pati del Castell de Magalia , respectivament per membres de la JONDE dirigits per Jordi Bernàcer.

El títol fa referència a la tècnica dels cori spezzati i de l'estil policoral propi de l'Escola Veneciana, models que serveixen de base a tot el tractament polifònic per a dos cors de metalls prenent com a referència el motet a doble cor Hodie completi sunt de Giovanni Gabrieli .

FRAMMENTI 5 Emilio Calandín (1958)

Frammenti 5 forma part d'una col·lecció d'obres amb el títol genèric de Frammenti (fragments), totes elles basades en el material bàsic utilitzat en la meva obra La vìa del sole. En aquest cas l'obra s'articula en tres moviments, els dos primers totalment lliures i aleatoris i el tercer metricado amb seqüències inscrites també lliures.

De la mateixa manera, els dos primers busquen potenciar la individualitat de l'instrumentista i l'espacialització del so mitjançant el recurs de distribuir als instrumentistes en diversos llocs de la sala. La base melòdic-harmònica són 15 seqüències amb les que es conforma tot el material de l'obra.

Frammenti 5 és un homenatge a les vícitimas de l'accident de metro ocorregut el 3 de juliol de 2006 a València i està dedicada al quintet Spanish Brass Luur Mettalls, primers intèrprets de la mateixa.

SUITE LITÚRGICA Amando Blanquer (1935-2005)

La Suite Litúrgica d'Amando Blanquer per a conjunt de metalls i percussió va ser escrita el 1976 per encàrrec de la XVI Setmana de Música Religiosa de Conca i estrenada a l'església de Sant Miquel d'aquesta ciutat per l'Orquestra Filharmònica de Madrid dirigida per Isidoro García Polo dins d'un programa que comprenia a més el Canto de la Pietà d'Antón García abril i Oración Paralelea (Requiem) de Luis dels Cobos.

L'obra es presenta en 5 moviments que fan referència tant a la litúrgia cristiana com a la jueva i segons Enrique Franco en la seva crítica a l'estrena de l'obra publicada a diari El País el 12 d'abril de 1977 l'composició "mostra, un cop més , el llevantinisme del seu sentiment i una manera de enfrontar-se amb el religiós llunyana de tot convencionalisme. Gairebé podríem dir que «a la litúrgia per l'alegria» sembla haver estat la consigna del músic valencià en una pàgina colorista, diversificada, objectiva i tradicional ".
Juan Pablo Hellín Chaparro, director

Programació

04/05/2019  12:30hSala García Navarro del Palau de la Música de València

Organitza

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info