Portada >  > programació > Alfonso Noriega
Compra entrades
Foto Camila Paz Marinone

Foto Camila Paz Marinone

18 de setembre de 2021

Alfonso Noriega

Biografies

Pensamiento (2019) Israel López Estelche (1983)

Hyperlude II (2014/2019) Francisco Coll (1985)

3 Notturni Brillanti (1975) Salvatore Sciarrino (1947)

Hyperlude V (2014/2019) Francisco Coll (1985)

Sonata per a viola An den Gesang Eines Engels (Al cant d'un àngel) (1955) Bern Aloise Zimmermann (1918-70)

The Su Song Star Map (2019) Liza Lim (1966)


Pensamiento para viola d'Israel López Estelche és una peça realitzada d'un sol traç, divisible en tres moments, en què cadascú desenvolupa una sonoritat determinada. La idea principal es basa en la conservació de la capacitat de delicadesa, gairebé aèria, de la viola, aprofitant per a això totes les tècniques i recursos expressius que l'instrument ofereix, des de l'ús d'amplis contrastos de registre i dinàmics a harmònics àgils, gairebé volàtils. L'obra està dedicada i inspirada per Alfonso Noriega.

L'obra Hyperludes de Francisco Coll és una sèrie de peces curtes per a violí solista i podrien entendre's com una 'Partita' contemporània. Hyperlude II va ser estrenada per a violí per Patricia Kopatchinskaja al juny de 2019 a Berna. El Hyperlude V va ser un regal del compositor a la seua dona en el dia del seu casament. En aquest concert s'estrenen les versions per a viola d'aquestes peces.

L'obra, 3 Notturni Brillanti de Salvatore Sciarrino, és la primera en la qual el compositor va aplicar la seua característica manera d'escriure per a corda, és el resultat de la petició del conegut violista i professor Piero Farulli, necessitat d'una peça senzilla que ajudara als seus alumnes a familiaritzar-se amb els reptes en la interpretació de la música contemporània per a viola. El resultat va acabar estant lluny de la senzillesa inicialment proposada.

Amb un material musical consistent exclusivament en harmònics, és mèrit del violista Aldo Bennici haver demostrat com la mà pot superar les capacitats de l'oient. Va ser capaç d'executar el que el propi compositor considerava una tasca impossible ja que, a més de donar un nou impuls a la tècnica instrumental, va actualitzar el que d'una altra manera hagera continuat com una tendència utòpica en la música de Sciarrino. Cada so naix individualment; els seus components, incloent el timbre i la intensitat, són indivisibles en aquesta creació musical.

La sonata per a viola An den Gesang Eines Engels (Al cant d'un àngel) de Bern Aloise Zimmermann va ser scrita en memòria de la filla del compositor, Barbara, que va morir poc després del seu naixement. Aquest autodenominat "preludi coral" es basa en Gelobet seist Du Jesu Christ i segueix un viatge pseudocientífic d'indagacions privades. 

A vegades l'instrument fa un duo amb les seues pròpies implicacions, mentre que unes altres es trenca en cent trossos. Construïda en espill, en aquesta sonata d'un sol moviment el compositor ret homenatge a algunes de les obres solistes que havien influït en la seua vida, des de la Chacona de Bach fins al Concert per a violí de Alban Berg, dedicat a la prematura mort de la filla d'Alma Mahler, d'on també pren una referència en el títol.

Zimmermann creu que ell només és la via per la qual es pot accedir en poder " quasi inesgotable" d'un instrument i tria la viola "com la veu capaç d'expressar el dolor més fosc"

The Su Song Star Map de Liza Lim (estrena de la versió per a viola) està inspirada en el Mapa de les Estrelles de Su Song, un mapa estel·lar del globus celest desenvolupat per Su Song (1020-1101), científic i enginyer mecànic xinès de la Dinastia Song (960-1279). Va ser publicat per primera vegada l'any 1092, en el llibre de Su conegut com el Xin Yi Xiang Fa Yao. En aquest mapa estel·lar hi ha 14 xiu (mansions lunars) en la projecció de Mercator. L'equador està representat per la línia recta horitzontal que travessa el mapa estel·lar, mentre que l'eclíptica es corba per sobre d'ell.

Els mapes estel·lars de Su Song tenien els cercles horaris entre els xiu (mansions lunars) que formen els meridians astronòmics, amb estrelles marcades en projecció cilíndrica quasi-ortomòrfica a cada costat de l'equador, i per tant en concordança amb les seues distàncies polars. No va ser fins a l'obra de Gerard Mercator en 1569 que es va crear un mapa celest de semblant projecció en el món occidental. Aquesta versió per a viola va ser realitzada per la compositora per a Alfonso Noriega.

 

 

Programació

18/09/2021  18:30hAula Magistral del Palau de Les ArtsConcerts '21

Preus: Entrada lliure fins completar aforament

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info