Portada >  > programació > BCN Clarinet Players
Foto Ana Madrid

Foto Ana Madrid

11 de maig de 2021

BCN Clarinet Players

Biografies

BCN Clarinet Players

Manuel Martínez Mínguez, clarinet

Javier Vilaplana González, clarinet

Martí Guasteví Olives, corno di bassetto

Alejandro Castillo Vega, clarinet baix

Caça nocturna (2016) Joan Magrané (1988) 6’ 

Offertorium (2017) Bernat Vivancos (1973) 14’ 

Trames (2017) Carlos de Castellarnau (1977) 9’ 

Like someone in love (2017) Raquel García-Tomás (1984) 10’

Murmuraciones (Cartografías 1) (2021) Nuria Núñez (1980) 10’ (encàrrec de l’IVC)

Fruit de la seua voluntat per potenciar nou repertori, Barcelona Clarinet Players presenta un concert amb obres dedicades a la formació per compositors catalans del moment i d'ampli reconeixement, tant nacional com internacional.

Els diferents estils i estètiques d'aquestes obres permeten explorar totes les possibilitats tècniques i interpretatives d'aquest versàtil conjunt instrumental.

Aquestes obres van ser estrenades al Centre d'Arts Santa Mònica de Barcelona (2017) i gravades a l'Auditori de la Diputació d'Alacant (ADDA). El projecte discogràfic va ser publicat sota el nom Offertorium (Seed Music, 2019).
 

OBRA: Offertorium.

Del llatí "offerre", és una obra on l'austeritat i la simplicitat volen tenir el protagonisme. L’autor ha volgut minimitzar al màxim, i a tots nivells, els recursos compositius: harmonia, melodia, diàleg entre les veus, ritme i tímbrica se’ns presenten en un despullament total, on la mínima expressió n’esdevé la seva principal vàlua. El culte al so, a les seves estructures verticals simples, vol posar-se també a primer pla, on l'important no és el que s'escolta, sinó l'escolta mateixa. 

"Offertorium" no només té una connotació religiosa, emfatitzada aquí amb una sonoritat envolvent del Tam-tam, que sovint acompanya el discurs i que la fa més mística. La paraula que dóna nom a l'obra vol representar també la capacitat d'oferir, de mostrar, d'entregar, de donar, de confiar allò que considerem important a qui considerem important. Però fer-ho amb poques paraules, amb un despullament total, sense escarafalls, buit de farcits tècnics i de virtuosismes aparentment suggestius: el missatge vol ser planer i comprensible, on la paraula "essència" guiï l'oient en una escolta contemplativa, austera i interior.  

Caça nocturna pren el títol de l'obra homònima del pintor Paolo Uccello. És una miniatura escrita en homenatge a George Shiras, naturalista nord-americà nascut a mitjans del segle XIX que abandonà la caça per dedicar-se a la fotografia tot aplicant-hi les tècniques de la primera. Així doncs, de nit i a bord d'una canoa, silentment —o fins i tot utilitzant "trampes fotogràfiques"— s'apropava als animals i els fotografiava just en el moment en que aquests quedaven captivats i immobilitzats per la flama del recentment inventat flash. Les seves fotografies capten doncs aquesta sorpresa i mostraven per primer cop la vida nocturna dels voltants del llac Michigan. L'obra es divideix en tres moviments enllaçats: el primer, Um Mitternacht-Waldweben, presenta un espai misteriós i obscur, en constant variació; el segon, Mondlicht, és estàtic i contemplatiu, un clar de lluna que s'enllaça amb el tercer; Liebeslied, on -com en un retorn a l'inici-, les subtils sonoritats del bosc i el llac apareixen i desapareixen quasi sense desenvolupament. 

Obra: Like Someone in Love.

Aquest arranjament del standard de jazz Like someone in love (1944), de Jimmy Van Heusen i Johnny Burke, porta a l’extrem la dilatació d’una seqüència harmònica coneguda fins a convertir-la en un discurs aparentment estàtic en el qual la sensació que prima és la de temps congelat. Aquesta immobilitat, però, és solament aparent, ja que el quartet de clarinets reprodueix l’oscil·lació de freqüències i els “errors” propis dels enregistraments de vinil de l’època. Si l’oient para atenció podrà percebre que el tema original aflora en un parell d’ocasions, però sempre de manera fugaç. L’arranjament és un tribut al pianista nord-americà Bill Evans. 

El títol de l’obra vingué suggerit per l’aspecte esfilagarsat de la partitura, que podria recordar la textura d’un teixit. Trames formades per llargues línies sinuoses i irregulars que s’entrecreuen gràcies a tècniques polifòniques, i que busquen sovint l’efecte d’abatiment i de la imitació motívica. La duplicació dels dos instruments més aguts així com les seves possibilitats microtonals, són aprofitades per crear efectes polifònics i tímbrics diversos. L’escriptura de l’instrument, extremadament idiomàtica, busca un refinament i una polivalència tímbrica de la qual només el clarinet, entre tots els altres instruments de vent, n’és capaç.

L’estructura de la peça consta de quatre seccions concatenades que comparteixen certs trets comuns. Durant la seva durada és mantingut un estat de recolliment inhabitual en el catàleg del compositor, trencat per alguns punts culminants moderats que li confereixen un cert dramatisme discursiu a l’obra.

Programació

11/05/2021  19:30hTeatre Martín i Soler del Palau de Les ArtsConcerts '21

Videos

Joan Magrané (1988): Caça Nocturna

Joan Magrané (1988): Caça Nocturna I. Um Mitternacht -Waldweben- II. Mondlicht III. Liebeslied 'Offertorium' (SEED005, 2018) Directe a la Fundació Tàpies, Barcelona April 2019 - Video produced by seedmusic.eu

Coorganitza

Col·labora

 

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info