Portada >  > programació > Orquestra de la Comunitat Valenciana
Compra entrades
Kari Kriikku foto: Marco Borggreve

Kari Kriikku foto: Marco Borggreve

Juanjo Mena ©Michal Novak

Juanjo Mena ©Michal Novak

17 de setembre de 2021

Juanjo Mena, director

Orquestra de la Comunitat Valenciana

Biografies

Juanjo Mena, director
Kari Kriikku, clarinet

Kaija Saariaho (1952) Circle Map (2012) 24’

Morning Wind
Walls closing
Circles
Days are Sieves
Dialogue
Day and Night, Music

Kaija Saariaho (1952) D’om le vrai sens (2010) 35’

L'Oüie 
La Vue
L'Odorat
Le Toucher
Le Goût
A mon seul Désir 

Circle map (2012) és una peça que parteix de poemes de Rumí, el místic persa del segle XIII. L'abstracció i suggeriment dels textos encaixa bé amb la recerca d'un so atmosfèric, fosc i fràgil, habitual en el llenguatge de Saariaho. El primer text, "Morning Wind" comença parlant de com es "s'expandeix" l'olor d'aquest vent matinal. L'orquestra traça aquest vaivé però també l'amenaça de l'efímer, ja que el poema conclou dient: "respira abans que es vagi": ¿Es refereix a vent o de la pròpia vida? També es troba el caràcter metafòric en el seu treball en el tercer moviment, "Circles" [Cercles]: el propi so sembla que gira sobre si mateix, marcant així el centre -com suggereix el poema-. El segon moviment i poema "Walls closing" és el boicot de la melodia inicial en el vent metall: una creació de la claustrofòbia que amaguen els versos ( "si no us veig, sento que les parets es tanquen"). El quart moviment converteix l'orquestra en un calidoscopi, al "tamís de l'esperit": es cola la llum entre la foscor només en ocasions. La massa sonora sembla que deixa entreveure el puntillisme en el cinquè moviment: és un miratge. El petit queda poc a poc subsumit pel enorme. L'obra conclou com el propi poema. Es dissol, a poc a poc, com fils d'un teler dels que anem tirant a poc a poc: de nou, Com en la pròpia vida?

Tornen les teles: Els tapissos medievals La dama i el unicorn, teixits al segle XVI, donen vida a D'om le vrai sens. Són sis tapissos centrats en els cinc sentits sensorials i el sisè sentit, descrit com "Al meu únic desig", la interpretació és encara un tema de debat, ja que la qüestió és si hi hauria alguna cosa que no es capta ni sensorialment ni racionalment. El clarinet es relaciona amb l'orquestra obeint, així, el suggerit en cada un dels tapissos. En el primer moviment (escolta) el clarinet tracta d'emergir, per ser escoltat, tant en la composició com en el propi espai. Com per assegurar el seu rol, el segon moviment part del contrari: l'orquestra tracta amb prou feines de "ser vista" després del solista. El tercer moviment tracta de ser tan volàtil i aclaparador com l'olor, d'ací les capes sonores que muten ràpidament, cosa que es treballa de nou a "El gust", tot i que amb més pics d'intensitat. El quart moviment és explícit amb el so de la matèria dels instruments: és una forma de fer-nos "tocar" el so. L'últim moviment és tan enigmàtic com la seua referència. Saariaho confessa que pensa amb el clarinetista com un unicorn: és el so fora de si, una aparició de l'extraordinari.

Marina Hervás

Programació

17/09/2021  20:00hAuditori del Palau de les ArtsConcerts '21

Preus: Entrades a 15, 20 i 25 euros

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info