Portada >  > programació > Orquestra de València
Compra entrades
Orquestra València

Orquestra València

23 de de setembre de 2022

Orquestra de València

Orquesta de València

José Luis Estellés, director 

Mario Caroli, flauta 

Programa 

Artifici (2022, Obra encàrrec de l'Institut Valencià de Cultura) Miquel Àngel Berbis (1972) 12'

Per-sonare, concierto para flauta y orquesta (1988) Toshio Hosokawa (1955) 25’

Musique Funèbre (1958) Witold Lutoslawski (1913) 14’

Métaboles (1963-64) Henri Dutilleux (1916) 19’

Notes al programa

Relectures i noves fonts d'inspiració en la música simfònica contemporània 
Iyán F. Ploquin 

Els discursos compositius de les últimes dècades presenten una infinitat de replantejaments entorn del llenguatge musical. Aquests no sols es dirigeixen cap a la tradició, sinó que a vegades també suposen una relectura de les avantguardes que sorgeixen en aquest convuls període de la història de la música occidental.

Musique Funèbre (1958), del compositor polonés Witold Lutosławski (1913-1994), sorgeix arran del 10é aniversari de la mort de Béla Bartók, cèlebre compositor hongarés al qual està dedicada. Aquesta composició per a orquestra de corda es troba dividida en quatre seccions: ‘pròleg’, ‘metamorfosi’, ‘apogeu’ i ‘epíleg’, sent la primera i l'última d'elles les que constitueixen la “música de dol” com a tal. En elles es presenta un ús lliure i personal de la tècnica serial, que es fundeix amb un llenguatge harmònic d'influència bartokiana i la forma de cànon. Les seccions centrals mostren un desenvolupament de textures i ritmes contrastants, que arriben als nivells de major intensitat en el ‘apogeu’. 

En algunes ocasions els replantejaments del llenguatge musical es realitzen a partir de models provinents de la naturalesa. És el cas de l'obra Métaboles (1963-64), de Henri Dutilleux (1916-2013). Fugint dels preceptes de l'avantguarda de postguerra, el compositor francés troba inspiració en els processos orgànics dels éssers vius per a aconseguir un desenvolupament heterodox del material sonor, en una espècie d'evolució o metamorfosi interna de la composició musical. Les transformacions progressives es reflecteixen en l'escolta més immediata, però també a un nivell macroestructural de l'obra. Un altre exemple es troba en Per-sonare (1988) del compositor japonés Toshio Hosokawa (1955), concert per a flauta i orquestra en el qual el concepte de música concreta instrumental de Helmut Lachenman es reinterpreta a través de la inspiració en les sonoritats dels instruments japonesos. Aquesta mescla de l'occidental i l'oriental es reflecteix, al seu torn, en la incorporació de timbres que evoquen el paisatge sonor natural. Aquestes reminiscències cap a la naturalesa s'aprecien en el tractament de la flauta solista, amb una mena de sonoritats que en la música tradicional japonesa es coneixen a través del terme sawari. 

La música de creació més recent no sols es troba davant el repte de qüestionar el propi llenguatge musical, sinó també el món canviant i incert en el qual vivim en l'actualitat. En Artifici (2022), el compositor valencià Miquel Àngel Berbis (1972) ens planteja una reflexió entorn dels nous canals i codis de comunicació que apareixen en l'era digital. D'aquesta manera, Berbis ens situa davant l'artificialitat de les noves maneres de comunicar-se, que són independents al contingut dels missatges que es transmeten. Aquesta obra ens mostra el tipus de temàtiques abordades pels compositors de hui.





 

 

Programació

23/09/2022  19:30hAuditori del Palau de les ArtsConcerts

Preus: 4/6/8 €

Videos

Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto Fantasía para Timbales

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info