Portada >  > Programació > Vertixe Sonora - Vertixe
Vertixe Sonora

Vertixe Sonora

diputación de pontevedra

diputación de pontevedra

xacobeo

xacobeo

Amb la col·laboració de Fondation Nicati en la composició de l'obra d'Arturo Corrales

Amb la col·laboració de Fondation Nicati en la composició de l'obra d'Arturo Corrales

11 de maig de 2019

Vertixe Sonora - Vertixe

Vertixe Sonora

El projecte VERTIXE estableix en successió quatre composicions musicals vinculades a sengles artistes plàstics, establint un tetráptico musical, una mena de políedre sonor per a ensemble i solistes. Partint de l'obra en la qual Victor Ibarra (Mèxic, 1978) realitza la seva Homenatge al pintor mexicà Francisco Toledo (Juchitán, 1940), encàrrec realitzat per l'ensemble gallec per a la seva estrena al Festival Vertixe Sonora 2014, les composicions d'Ángela Gómez ( Espanya, 1991), Arturo Corrales (el Salvador / Suïssa, 1973) i Ramón Souto (Espanya, 1976) tenen la seua referència en l'obra de l'artista alacantina Juana Francès (Alacant 1924 - Madrid, 1990), el salvadorenc Rodolfo Oviedo Vega ( Sant Salvador, 1980) i el germànic-suís Dieter Roth (Hannover, Alemanya 1930 - Basilea, Suïssa 1998), respectivament.

Programa:

Ángela Gómez (1991) - Recerques Sonores (2019)
Obra Estrena. Encàrrec Festival Ensems

Víctor Ibarra (1978) - Homenaje a Francisco Toledo (2014) (12’)

Arturo Corrales (1973) - Flow (2019)
Obra Estrena. Encàrrec Vertixe Sonora. Amb el suport de la Fondation Nicati.

Ramón Souto (1976) - Manteles (2019)
Obra Estrena. Encàrrec Vertixe Sonora

LES COMPOSITORES I COMPOSITORS

Ángela Gómez.
Espanya, 1991. Àngela Gómez Vidal és titulada Professional de Música en l'especialitat de piano i Graduada en Música en l'especialitat de Clarinet al CSM "Salvador Seguí" de Castelló de la Plana. Ha realitzat classes de perfeccionament del clarinet amb Eduardo Raimundo Beltrán, Joan Enric Lluna, Enrique Pérez, Santiago Pérez i Sergio Bossi. En el camp de la composició ha estudiat amb Andrés Valero, Anna Cazurra i Francisco Zacarés, i ha realitzat classes i cursos amb José Manuel López López, Melinda Wagner, Stefano Gervasoni i Jorge Villavicencio Grossmann. La seua música s'ha interpretat en diferents auditoris, destacant el Palau de les Arts de València i al Palau de la Música de València, i en festivals com la 39a Edició del Festival Internacional de Música Contemporània ENSEMS, la 13a Mostra Sonora de Sueca, el València International Performance Academy & Festival 2017, la 3a Edició del SuecaSax, la 57a Edició de la Setmana de Música Religiosa de Conca i el i Taller de Creació Sonora de la Jove Orquestra de València dins de la 40a Edició de ENSEMS. La seua música ha estat interpretada per formacions com el Brouwer Trio, el quartet de saxòfons Klexos Contemporary Music o la JOGV. Actualment estudia Composició al CSM "Joaquín Rodrigo" de València amb el professor Voro Garcia.

Víctor Ibarra.
Mèxic, 1978. D'origen mexicà, Víctor Ibarra ha experimentat, en la seua vasta formació, tant al seu país natal com a França i Suïssa, els ensenyaments de mestres com Hebert Vázquez, José Luis Castillo, Edith Lejet, Daniel D'Adamo o Michael Jarrell , rebent, entre altres, els següents reconeixements internacionals: el primer premi del concurs Alea III als Estats Units, el primer premi del concurs Auditori Nacional de Música - Fundació BBVA a Espanya, el primer premi del concurs Mauricio Kagel, el premi Zeitklang a Àustria o el primer premi del Basel Composition Competition a Suïssa. Recentment ha estat seleccionat al 7è Fòrum internacional de Joves compositors de l'Ensamble Aleph, alhora que rep el seu nomenament com a membre de la Casa de Velázquez - Acadèmia de França a Madrid.

Assisteix amb regularitat a la difusió de les seues produccions, interpretades magistralment per prestigiosos grups d'àmbit internacional; recentment, ha conclòs el seu Mestratge en Composició al Conservatori Nacional Superior de Música i Dansa de Lió obtenint el primer premi per unanimitat i el reconeixement de la fundació Salabert. A partir del 2014 és membre del Sistema Nacional de Creadors d'Art del Fons Nacional per a la Cultura i les Arts de Mèxic.

El seu estil es nodreix dels més variats recursos que perfilen un llenguatge genuí, immers en la microtonalidad i amb un escrupolós treball harmònic que pot resultar laberíntic i fins obsessiu, accentuat per aquesta energia rítmica que esdevé un component essencial del seu discurs o el ocupació del virtuosisme instrumental -com una eina per generar espais i dimensions-. La influència del espectralisme francès -que l'ajuda a treballar amb una intenció colorística i tímbrica, encara que no de forma exclusiva- i el diàleg interdisciplinari -que acostuma a establir amb les arts plàstiques-, imprimeixen una empremta personal en el seu treball, que aborda des una claredat en els instints i ideals compositius.
Paloma Benito Fernández (musicòloga)

Arturo Corrales.
El Salvador / Suïssa, 1980. Compositor, director d'orquestra, guitarrista, mestre i arquitecte. Va néixer a El Salvador, i va realitzar els seus estudis musicals a San Salvador, Ginebra, Lugano i París. Co-fundador de l'Ensamble Vortex, en pro de la creació de música nova; ha participat en molts festivals internacionals d'art, com a compositor, mestre i director.

Tot i el caràcter experimental de la seua música, la seua obra està molt influenciada per la música folklòrica i popular, i existeix en el seu treball una cura constant per la forma i per la percepció del temps i de l'espai, en un espècie de música «habitable i humana ». Actualment és professor de composició i anàlisi al Conservatori Popular de Ginebra (CPMDT), i és doctor en musicologia de la Universitat de Ginebra, amb menció molt honorable i felicitacions unànimes del jurat.

Ramón Souto.
Espanya, 1976. Des d'una investigació que abraça el sonor en les seues diverses manifestacions, el seu treball incorpora una reflexió sobre el temps des d'estructures desrreguladas que beuen, entre d'altres, de diversos camps artístics i científics i aspiren a desenvolupar nous espais en l'escolta.

LES OBRES

Recerques Sonores.
Obra per a ensemble. La idea compositiva neix a partir de dues obres, una musical i una altra plàstica, no com idees juxtaposades, sinó que es pren la segona com una representació visual de la primera. La Musica Ricercata de Ligeti és el punt de partida de tot el discurs musical, prenent alguns gestos i idees de les peces nombre I, II, III, IX i X, les quals estructuren la peça en cinc moviments. Pel que fa a l'obra plàstica, Sense títol (1960) de l'artista valenciana Joana Francès, reuneix textures i entramats que són un reflex del que musical.

Homenaje a Francisco Toledo
Aquest concert per a saxòfon i vuit instruments constitueix l'últim capítol de la fèrtil relació establerta entre el compositor mexicà Víctor Ibarra (Guadalajara, 1978) i el grup espanyol Vertixe Sonora Ensemble, una col·laboració que va tenir la seua primera trobada en l'estrena d'Estudi sobre el gris i el verd (2011). Si en aquell sextet Ibarra dialogava amb la fotografia de Jeff Wall i la pintura d'Antoni Tàpies, en aquest concert-homenatge la inspiració prové del seu compatriota Francisco Toledo (Juchitán, 1940), de la seua obra pictòrica, de la reflexió que en ella realitza sobre la situació social que viu Mèxic en els últims anys, i de l'exemple humà de Toledo en la seua defensa del medi ambient i els col·lectius socials desfavorits. Ibarra, en el seu concert, no referència tant una pintura específica o un estil pictòric com una actitud crítica i combativa, cosa que ha donat lloc a una resistència que afirma nodreix la seua música a nivell tècnic i estètic, fins a la forma de treballar els instruments: allà on el pintor dignifica en els seus llenços animals maleïts pels imaginaris culturals occidentals, així com marginats socials, Ibarra prestigia en la seua partitura sonoritats de rebuig considerades "no-música" pel cànon tradicional. Paco Yáñez. 2015

Manteles.
"
Tot era manipulat amb precisió i respecte -ja fos paper o pintura a l'oli, un pinzell o un llenç. L'estudi era alhora un lloc de treball i un apartament. Les seues coses fluïen juntes o romanien aïllades. Era una mena de laboratori, per buscar la bellesa en el no res, i un taller d'acoblament dels resultats." Björn Roth WORK TABLES & TISCHMATTEN


Flow
El violí amplificat basa el seu material melòdic en la deconstrucció sil·làbica d'un text que és manipulat pels altres instruments, especialment per un teclat que en lloc de notes musicals reprodueix un material vocal, a la manera d'un slam, d'un llenguatge parlat que es transforma en música mitjançant el ritme, la repetició motívica i el flow Els instruments de l'acoblament, al seu torn, orquestren el material musical del violí, creant eventuals duos, trios o quartets que estenen les possibilitats sonores d'aquest. El resultat sonor és tractat per l'electrònica en interacció amb una projecció vídeo, produint una complexitat rítmica que contrasta amb la regularitat dels motius rítmics originals.

 
Pedro Amaral, director

Maribeth Diggle, soprano
Clara Saleiro, flauta
Pablo Coello, saxofó
María Mogas, acordió
Roberto Alonso, violí
Ailsa Lewin, violoncel
Angélica Vázquez, arpa
Rubén Barros, guitarra elèctrica
David Durán, piano
Diego Ventoso, percussió
Ángel Faraldo, electrònica i difusió multimèdia

Programació

11/05/2019  20:00hSala García Navarro del Palau de la Música de València

Organitza

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info