Portada >  > trobades de composició > Banda Simfònica Municipal d'Alacant
Banda Simfònica Municipal d'Alacant

Banda Simfònica Municipal d'Alacant

24 de de setembre de 2022

Banda Simfònica Municipal d'Alacant

Banda Sinfónica Municipal de Alicante

Programa

Alien, el octavo pasajero (1979) Jerry Goldsmith (1929-2004) Arreglo: Pablo Olivas

Mil segundos de exorcismo contra la estupidez humana (2021) Pedro Salinas (1973)

Jaleo (2017) Sixto Herrero (1965)

La ciudad (1018) Sixto Herrero (1965)

El planeta de los simios (The Hunt) (1968) Jerry Goldsmith (1929-2004) Arreglo: Pablo Olivas

Notes al programa

Alien, el octavo pasajero, Jerry Goldsmith
La música de  Alien, el octavo pasajero s'ha guanyat per mèrits propis estar doblement reconeguda dins de les més destacades de la història. D'una banda, perquè Goldsmith va fer un treball impressionant i tremendament original i atrevit per a la seua època. El resultat és una banda sonora en la qual Goldsmith aconsegueix conjuminar una sensació d'estranyesa, misteri i humanitat en un món espacial i futur. Un món que assaltat per un ésser estrany i brutal enfront del qual no sabem com enfrontar-nos, però que alhora ens sembla estranyament atractiu. Aqueixa és precisament una de les raons per les quals Goldsmith és considerat un dels més grans compositors de la història.
 
One thousand seconds of exorcisms against human stupidity,  Pedro Salinas
Va ser Esment Especial del Jurat en el Concurs Internacional de Composició *NOVIMUSICO de Nova Ligure a Itàlia a l'agost de 2021, i va ser el primer dels 6 sis guardons internacionals que ha rebut el compositor fins llavors .La " Giura" va destacar l'obra per una escriptura de gran interés amb predomini i combinacions 'coloristes' particulars. En paraules del jurat "L'escriptura complexa, especialment en el camp de les fustes, fa que algunes pàgines siguen de gran dificultat tècnica en el seu conjunt. El domini tècnic en el tracte de la plantilla instrumental confereix a la peça un alt nivell de qualitat ". El plantejament formal està estructurat per una sèrie de seccions cohesionades per la cèl·lula inicial i que es presenten seguint un tipus de successió de Fibonacci en els segons 100, 200, 300, 500, i 800... utilitzant els últims 200 segons per a tancar l'obra.
 
Jaleo, Sixto Herrero
Naix com una obra en forma de suite per a quartet de saxofons i banda de música, en el qual cohabiten i subjauen diferents danses hispanoamericanes, des del flamenc, representat pel cant flamenc i el ritme per buleries, els valsos i joropos veneçolans, danzones cubans, milongas i tangos argentins, i sambes brasileres. L'orquestració està organitzada per a un quartet de saxofons com a grup de cambra solista, en el qual es poden donar canvi d'instruments entre els seus membres, i banda de música com *grosso. La primera dansa que s'ha escrit dins de la forma de suite musical i subtitulada “De la buleria i el cant flamenc”, està inspirada en el flamenc espanyol. En aquesta peça subjau el ritme per buleries i alegries, intercalat pel "ayeo" d'un cant flamenc, és a dir, d'un
tram inspirat en el “cante avant” plantejat en forma melismes com si d'un cante miner flamenc es tractara. En aquesta primera dansa, el quartet de saxofons, que en aquesta ocasió estarà format per tres saxofons sopranos en sib i un baríton en mib, a més d'actuar com a solista, introdueix la temàtica flamenca a partir d'elements sonors basats en el espectralisme musical, aconseguit mitjançant l'ús de tècniques esteses pròpies dels instruments. La banda de música representa l'acompanyament de la guitarra de manera metafòrica sense abandonar en molts casos el concepte de grosso , també compleix amb la funció d'acompanyar i contextualitzar sonora i motívicament el discurs musical dels solistes.
 
La ciutat, Sixto Herrero
Aquesta obra està escrita per a gran banda simfònica de música en un sol moviment en forma de Rapsòdia. Composta a partir de les maneres antigues Gregorianes usats a partir d'un nou concepte, la neomodalitat, tècnica que permet aconseguir nous patrons modals amb els quals es dissenyen les diferents seccions d'aquesta obra musical, especialment, les dues últimes. L'obra representa, de manera conceptual, la ubicació territorial d'una ciutat i la seua evolució a través dels temps. Per a això, com a idea metafòrica, la música comença descrivint el paisatge pertanyent a l'home de la prehistòria, del Paleolític al Neolític, de l'Homo Hábilis a l'Homo sapiens Sapiens, de l'home de les cavernes, de la pedra tallada, del seu art rupestre i musical a l'home sedentari que després de l'aparició de l'escriptura, comença a crear els primers assentaments humans i com a conseqüència, les primeres ciutats que, moltes d'elles, es desenvoluparan fins a arribar als nostres temps, tal com hui les coneixem. Per tant, estem parlant de l'home pre-europeu i de l'herència urbana rebuda després del pas de les edats de la història occidental. En resum, l'obra intenta descriure els diferents paisatges que van formar part d'una ciutat, partint d'un paisatge natural sense edificacions, del primer assentament humà en les seues acaballes, de la creació de la primera ciutat i la seua transformació fins als nostres dies, descrit mitjançant la música, partint d'un material musical antic i transformant-lo de manera paral·lela a la ciutat segons les edats més representatives de la història d'occidental.
 
El planeta dels simis, Jerry Goldsmith
Una BSO experimental. Altres compositors ja havien utilitzat música contemporània i experimental en aqueixa època, però Goldsmith va ser el primer a fer-ho en un títol de gran èxit com aquest. Alguns la identifiquen com la primera banda sonora completament atonal en una pel·lícula de Hollywood. Des dels títols de crèdit, la música mostra clarament les seues intencions: una sèrie de percussions (filtrats a través d'un echoplex), un xicotet fraseig de piano, diverses explosions en els metalls… és el so perfecte per a situar-nos en un món alienígena i primari. Encara que a vegades la banda sonora es mou per terrenys més atmosfèrics mentre acompanyem als nostres astronautes a descobrir aquest estrany planeta, la música brilla en les seues contínues mostres d'acció i violència orquestral. Aquesta energia explota completament en l'extraordinària «The Hunt», escena que podran gaudir com a colofó al concert.

Programació

24/09/2022  20:00hAdda Auditori d'AlacantConcerts

Coorganitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Ensems

Tel. +34 961 206 515
ensems@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Ensems

Utilitzeu l'etiqueta #Ensems per comentar i compartir a les xarxes socials les vostres experiències, impressions i sensacions als concerts del festival!

Ens trobem als concerts!

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info